Sunday, April 11, 2010

SEJARAH & MOTTO KAMPUNG

B. SEJARAH DAN MOTTO


Motto : BESEMEKIH BEGULAI SAMA PEGARI


Sejarah Kampung :SUNGAI PINANG

Dulu kelia,lebuh menua agi charut ,bala sida ketuai bejalai neresa menua,lebuh ngetu belelak ba semak nanga sungai siti ka matie ari Sungai Batang Skrang ba pala rantau.Dia sida bisi tepeda sepun Pinang tumbuh ba tengah-tengah nanga sungai nya.Belabuh arinya,sungai nya lalu digaga ke sida Sungai Pinang lalu rantau nya mega dikumbai sida Rantau Sungai Pinang.Rumah Panjai kami di-entak-ka ngimbai sungai nya,nya kebuah nama rumah panjaidigaga ke nama SUNGAI PINANG nyentuk ka diatu.Betampung ari 6 iko Ketuai(Tuai Rumah) ba rumah panjai.
Keterubah : 1.TR Ganie ak Ngindang,ditangkan ke,
2.TR Engkamat ak Ganie,
3.Penghulu Seli@Labang ak Engkamat,
4.TR Unting ak Penghulu Seli@Labang,
5.TR Rabong ak Unting,lalu ditangkan ke,
6.TR Velly ak Rabong,Tuai Rumah kediatu.

Diatu pun PINANG ka tumbuh ba tengah-tengah ai nya udah nadai agi tang nama sungai enggau Rumah Panjai kami agi dikumbai SUNGAI PINANG ,taja pen udah 7kali berumah mindah enda jauh ari nya,diatu kami nambak tembawai-nya baru belabuh ari taun 1992 nama rumah panjai kami tetap SUNGAI PINANG.


Versi Bahasa Melayu

Pada zaman dahulu, ketika masih dalam pemerintahan Jepun, para nenek moyang berjalan-jalan dalam hutan dan berhenti berehat berdekatan dengan sebuah sungai bermuara di Sungai Batang Skrang. Di situ mereka ternampak Sebatang Pokok Pinang tumbuh di tengah-tengah sungai itu. Sejak dari itu, sungai tersebut dinamakan oleh mereka Sungai Pinang dan jeram di ditu pun dinamakan Rantau Sungai Pinang. Rumah Panjang kami didirikan berdekatan dengan sungai tersebut itulah sebabnya rumah panjang itu dinamakan Sungai Pinangsehingga sekarang. Berikut adalah namanama Ketua Kampung yang telah berjasa dan menjadi tunggak utama pimpinan Rumah Panjang Sungai Pinang;

1.TR Ganie ak Ngindang,

2.TR Engkamat ak Ganie,

3.Penghulu Seli@Labang ak Engkamat,

4.TR Unting ak Penghulu Seli@Labang,

5.TR Rabong ak Unting,

6.TR Velly ak Rabong,

Sekarang Pokok Pinang yang tumbuh di tengah-tengah sungai tersebut sudah tiada lagi kerana telah tumbang di bawa arus deras ketika banjir tetapi walaupun begitu nama sungai dan rumah panjang kami ini masih lagi mengekalkan nama sempena pokok pinang tersebut. Sebelum ini, kami pernah berpindah rumah sebanyak 7 kali tetapi masih dalam kawasan sungai pinang. Kini kami mendirikan semula di tapak kampong kami yang lama dahulu sejak dari tahun 1992 dan nama rumah kami pun masih Rumah Panjang Sungai Pinang.


0 comments:

Post a Comment